جستجوی در اين وبلاگ

۱۳۸۷ بهمن ۲۷, یکشنبه

ستاره های دوگانه


ستاره های دوگانه ستاره هایی هستند که مولفه های آن به طور فیزیکی مقید هستند. آن ها با یکدیگر پیوند گرانشی دارند یعنی دور مرکز جرم مشترک شان گردش می کنند. بیش از نصف ستاره های کهکشان ما ستاره های دوگانه یا چند گانه اند.
بعضی از ستاره های دوگانه ثابت اند ، یعنی مکان مولفه های آن ها از زمان کشف شان تغییر نکرده است . زیباترین ستاره های دوگانه ، دوگانه منقار دجاجه است که به فاصله 410 سال نوری از زمین قرار دارند که جزو ستاره های دوتایی ثابت محسوب می شوند.
نوع دیگر ستاره های دوگانه که به اشتباه دوگانه فرض می شوند ، دوگانه های بصری ( چشمی ) هستند. این ستاره ها ممکن است ده ها سال نوری با هم فاصله داشته باشند ولی ما هر دو آن ها را تقریبا در یک خط ببینیم . معروف ترین دوتایی بصری ، ستاره های عناق و سها در دب اکبر هستند. عناق درست در نقطه خمیدگی دم دب اکبر قرار دارد. سها در فاصله 60 سال نوری و عناق در فاصله 88 سال نوری از زمین قرار دارد. یعنی 22 سال نوری بین این دو ستاره فاصله است ولی چون برای ناظر زمینی در یک راستا قرار دارند به صورت ستاره دوتایی دیده می شوند ، ولی خود عناق یک ستاره دوتایی است . عناق اولین ستاره دوتایی است که توسط جووانی باتیستا ریچولی در سال 1650 کشف شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر بدهید