جستجوی در اين وبلاگ

۱۳۸۷ بهمن ۲۷, یکشنبه

ستاره


در عالم بیش از 10 میلیارد کهکشان وجود دارد و هر کهکشان بیش از 100 میایارد ستاره با این حساب در کل عالم حدود هزار میلیارد میلیارد ستاره وجود خواهد داشت. یعنی 10 به توان 21 یا عدد 1 با 21 صفر. این همه ستاره را باید یک جوری دسته بندی کرد تا کار مطالعاتی آسانتر شود. برای این منظور دانشمندان ستاره شناس ستاره ها بر اساس درخشندگی ، رنگ ، ابعاد ، جرم و ترکیب شیمیایی دسته بندی می کنند.
درخشندگی ستاره : برای دسته بندی بر اساس درخشندگی از اصطلاح قدر استفاده می شود. قدر اصطلاحی برای درخشندگی ظاهری ستاره است. قدر صفر – قدر اول – قدر دوم و..... قدر صفر 5/2 بار درخشان تر از قدر اول و قدر اول 5/2 بار درخشان تر از قدر دوم و .... قلب العقرب در صورت فلکی عقرب از قدر اول است و نسرواقع از قدر صفرم یعنی نسرواقع 5/2 مرتبه پرنورتر از قلب العقرب است. اما چون فاصله در میزان درخشندگی ستاره موثر است از اصطلاح قدر مطلق استفاده می شود ، یعنی همه ستاره ها را در یک فاصله ثابت برض می کنیم ( 10 پارسک یا 6/32 سال نوری ) آنگاه درخشندگی آن ها با هم مقایسه می شود . قدر مطلق خورشید 4+ و قدر مطلق نسرواقع 0.5 . اگر خورشید و نسرواقع را در فاصله 10 پارسکی بگذاریم ، نسر واقع 30 بار از خورشید درخشان تر خواهد بود.
رنگ : ستاره ها رنگ های متفاوتی دارند ، از آبی متمایل به سفید تا قرمز . ستاره ها همه رنگ ها را ساطع می کنند اما نه به یک اندازه . نسر واقع ستاره سفید رنگ است . ستاره هرچه داغ تر باشد بیشتر نورهای آبی و بنفش گسیل می کند. ستاره های سردتر بیشتر نور قرمز را. خورشید با دمای 5600 درجه کلوین زردرنگ است.
ابعاد : اندازه ستاره ها با هم فرق دارد . بعضی کوچک در حدود یک صدم قطر خورشید و بعضی بزرگ ده تا صد برابر خورشید .
جرم : جرم اکثر ستاره ها تقریبا اندازه جرم خورشید است . جرم خورشید 2 میلیارد تریلیون تریلیون گرم است . جرم سنگین ترین ستاره در حدود صد برابر جرم خورشید و جرم سبک ترین در حدود 0.04 برابر جرم خورشید است.
ترکیب شیمیایی : خطوط جذبی طیف ، ترکیب شیمیایی ستاره را مشخص می کند . ترکیب شیمیایی ستاره ها تفاوت زیادی با هم ندارد. 60 تا 80 درصد جرم ستاره ها هیدروژن است و بعد از هیدروژن ، هلیم فراوان ترین عنصر است و عناصر دیگر نئون – اکسیژن – کربن – منیزیم – آرگون – سیلیسیم و آهن . هرچه ستاره پیرتر شود عناصر سنگین اش بیشتر می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

نظر بدهید